The Rockefeller Family Fund vs. Exxon
David Kaiser and Lee Wasserman DECEMBER 8, 2016 ISSUE
Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming
by Naomi Oreskes and Erik M. Conway
Bloomsbury, 355 pp., $18.00 (paper)
Private Empire: ExxonMobil and American Power
by Steve Coll
Penguin, 685 pp., $19.00 (paper)
Exxon: The Road Not Taken
by Neela Banerjee, John H. Cushman Jr., David Hasemyer, and Lisa Song
InsideClimate News, 88 pp., $5.99 (paper)
What Exxon Knew About the Earth’s Melting Arctic
an article by Sara Jerving, Katie Jennings, Masako Melissa Hirsch, and Susanne Rust
Los Angeles Times, October 9, 2015
How Exxon Went from Leader to Skeptic on Climate Change Research
an article by Katie Jennings, Dino Grandoni, and Susanne Rust
Los Angeles Times, October 23, 2015
Big Oil Braced for Global Warming While It Fought Regulations
an article by Amy Lieberman and Susanne Rust
Los Angeles Times, December 31, 2015
Archival Documents on Exxon’s Climate History
available at www.climatefiles.com
Smoke, Mirrors and Hot Air: How ExxonMobil Uses Big Tobacco’s Tactics to Manufacture Uncertainty on Climate Science
a report by the Union of Concerned Scientists, January 2007, available at www.ucsusa.org
Rex Tillerson, CEO of ExxonMobil, at the World Gas Conference, Paris, June 2015
Pascal Sittler/REA/Redux
Rex Tillerson, CEO of ExxonMobil, at the World Gas Conference, Paris, June 2015
Earlier this year our organization, the Rockefeller Family Fund (RFF), announced that it would divest its holdings in fossil fuel companies. We mean to do this gradually, but in a public statement we singled out ExxonMobil for immediate divestment because of its “morally reprehensible conduct.”1 For over a quarter-century the company tried to deceive policymakers and the public about the realities of climate change, protecting its profits at the cost of immense damage to life on this planet.

Our criticism carries a certain historical irony. John D. Rockefeller founded Standard Oil, and ExxonMobil is Standard Oil’s largest direct descendant. In a sense we were turning against the company where most of the Rockefeller family’s wealth was created. (Other members of the Rockefeller family have been trying to get ExxonMobil to change its behavior for over a decade.) Approached by some reporters for comment, an ExxonMobil spokesman replied, “It’s not surprising that they’re divesting from the company since they’re already funding a conspiracy against us.”2

What we had funded was an investigative journalism project. With help from other public charities and foundations, including the Rockefeller Brothers Fund (RBF), we paid for a team of independent reporters from Columbia University’s Graduate School of Journalism to try to determine what Exxon and other US oil companies had really known about climate science, and when. Such an investigation seemed promising because Exxon, in particular, has been a leader of the movement to deny the facts of climate change.3 Often working indirectly through front groups, it sponsored many of the scientists and think tanks that have sought to obfuscate the scientific consensus about the changing climate, and it participated in those efforts through its paid advertisements and the statements of its executives.

It seemed to us, however, that for business reasons, a company as sophisticated and successful as Exxon would have needed to know the difference between its own propaganda and scientific reality. If it turned out that Exxon and other oil companies had recognized the validity of climate science even while they were funding the climate denial movement, that would, we thought, help the public understand how artificially manufactured and disingenuous the “debate” over climate change has always been. In turn, we hoped this understanding would build support for strong policies addressing the crisis of global warming.

Indeed, the Columbia reporters learned that Exxon had understood and accepted the validity of climate science long before embarking on its denial campaign, and in the fall of 2015 they published their discoveries in The Los Angeles Timess.4 Around the same time, another team of reporters from the website InsideClimate News began publishing the results of similar research.5 (The RFF has made grants to InsideClimate News, and the RBF has been one of its most significant funders, but we didn’t know they were engaged in this project.) The reporting by these two different groups was complementary, each confirming and adding to the other’s findings.

Following publication of these articles, New York Attorney General Eric Schneiderman began investigating whether ExxonMobil had committed fraud by failing to disclose many of the business risks of climate change to its shareholders despite evidence that it understood those risks internally. Massachusetts Attorney General Maura Healey soon followed Schneiderman with her own investigation, as did the AGs of California and the Virgin Islands, and thirteen more state AGs announced that they were considering investigations.

Bernie Sanders and Hillary Clinton each called for a federal investigation of ExxonMobil by the Department of Justice. Secretary of State John Kerry compared Exxon’s deceptions to the tobacco industry’s long denial of the danger of smoking, predicting that, if the allegations were true, Exxon might eventually have to pay billions of dollars in damages “in what I would imagine would be one of the largest class-action lawsuits in history.”6 Most recently, in August, the Securities and Exchange Commission began investigating the way ExxonMobil values its assets, given the world’s growing commitment to reducing carbon emissions. An article in The Wall Street Journal observed that this “could have far-reaching consequences for the oil and gas industry.”7

We didn’t expect ExxonMobil to admit that it had been at fault. It is one of the largest companies in the world—indeed, if its revenues are compared to the gross domestic products of nations, it has one of the world’s larger economies, bigger than Austria’s, for example, or Thailand’s8—and it has a reputation for unusual determination in promoting its self-interest.9 One way or another, we expected it to fight back—most likely, we thought, by proxy, through its surrogates in the right-wing press and in Congress.

Sure enough, various bloggers have been calling for “the Rockefellers”10 to be prosecuted by the government for “conspiracy” against Exxon under the Racketeer Influenced and Corrupt Organizations (RICO) Act.11 (Such lines of attack are being tested and refined, and we expect they will soon be repeated in journals with broader readership.) And in May, Texas Republican Lamar Smith, the chair of the House Committee on Science, Space, and Technology, sent a letter to the RFF and seven other NGOs (including the RBF, 350.org, Greenpeace, and the Union of Concerned Scientists),12 as well as all seventeen AGs who said they might investigate ExxonMobil. He accused us of engaging in “a coordinated effort to deprive companies, nonprofit organizations, and scientists of their First Amendment rights and ability to fund and conduct scientific research free from intimidation and threats of prosecution,” and demanded that we turn over to him all private correspondence between any of the recipients of his letter relating to any potential climate change investigation. When we all refused, twice, to surrender any such correspondence, Smith subpoenaed Schneiderman, Healey, and all eight NGOs for the same documents.

We will answer Smith’s accusations against us presently. In order to explain ourselves, however, we first have to explain what Exxon knew about climate change, and when—and what, despite that knowledge, Exxon did: the morally reprehensible conduct that prompted our actions in the first place.

Large oil companies must possess considerable scientific expertise. In that respect as in others, Exxon has always been an industry leader: the company today says it employs about 16,000 scientists and engineers.13 And the basic mechanism of climate change is relatively straightforward, long-established science. In the 1850s, John Tyndall discovered that atmospheric carbon dioxide acts as a “greenhouse gas,” meaning that it reflects heat rising from the earth back to the planet’s surface. The Swedish geochemist Svante Arrhenius realized at the beginning of the twentieth century that people were burning fossil fuels in quantities great enough to warm the entire planet with the CO2 they released. In 1965, Lyndon Johnson told Congress, “This generation has altered the composition of the atmosphere on a global scale through…a steady increase in carbon dioxide from the burning of fossil fuels.”14 So it is no surprise that by the late 1970s and early 1980s, Exxon scientists largely understood climate change—not only its basic mechanism but many of its implications, including its potential implications for the oil business—and had explained it to the company’s leaders.

In 1977, for example, an Exxon scientist named James Black gave a presentation to the company’s Management Committee. He explained, accurately, what the “greenhouse effect” is and how measurements of atmospheric CO2 that had been taken since 1957 showed it was steadily increasing. And, although emphasizing that climate science still had to deal with untested assumptions and uncertainties, he said that “current opinion overwhelmingly favors attributing atmospheric CO2 increase to fossil fuel combustion.”15 “Present thinking,” Black added a year later, “holds that man has a time window of five to ten years before the need for hard decisions regarding changes in energy strategies might become critical.”16

By 1980, a report written by Exxon’s Canadian subsidiary and distributed to Exxon managers around the world stated matter-of-factly, “It is assumed that the major contributors of CO2 are the burning of fossil fuels…and oxidation of carbon stored in trees and soil humus…. There is no doubt that increases in fossil fuel usage and decreases in forest cover are aggravating the potential problem of increased CO2 in the atmosphere.”17 The next year Roger Cohen, director of Exxon’s Theoretical and Mathematical Sciences Laboratory, wrote in an internal memo that by 2030, projected cumulative carbon emissions could, after a delay, “produce effects which will indeed be catastrophic (at least for a substantial fraction of the earth’s population).”18

In 1982, Cohen added that “over the past several years a clear scientific consensus has emerged”: atmospheric CO2 would double from its preindustrial quantity sometime in the second half of the twenty-first century, producing an average increase in global temperature of three degrees Celsius, plus or minus 1.5 degrees. “There is unanimous agreement in the scientific community,” he went on, “that a temperature increase of this magnitude would bring about significant changes in the earth’s climate, including rainfall distribution and alterations in the biosphere.”19

It was clear, too, what a problem these conclusions posed for the oil industry. As a 1979 Exxon memo reported,

Models predict that the present trend of fossil fuel use will lead to dramatic climatic changes within the next 75 years…. Should it be deemed necessary to maintain atmospheric CO2 levels to prevent significant climatic changes, dramatic changes in patterns of energy use would be required.20

In other words, the world would have to curtail its use of fossil fuels substantially. Senior Exxon scientist Henry Shaw warned management that according to the predictions of the National Academy of Sciences, global warming, not any lack of supply, would force humankind to stop burning fossil fuels.21

In 1982, an Exxon environmental affairs manager named Marvin Glaser wrote a thirty-nine-page primer on climate change that he distributed widely among management.22 It confirmed that, despite remaining points of scientific uncertainty, “mitigation of the ‘greenhouse effect’ would require major reductions in fossil fuel combustion.” If these weren’t achieved, Glaser warned, “all biological systems are likely to be affected” and “there are some potentially catastrophic events that must be considered,” including an expected “dramatic impact on soil moisture, and in turn, on agriculture,” and, eventually, the melting of the Antarctic ice sheet, which would flood “much of the US East Coast, including the State of Florida and Washington D.C.” He believed that “potentially serious climate problems are not likely to occur until the late 21st century,” but added, “once the effects are measurable, they might not be reversible.”

Climate scientist James Hansen at a mock gravestone declaring ‘Climate Change: A Matter of Life and Death,’ Coventry, England, March 2009
Darren Staples/Reuters
Climate scientist James Hansen at a mock gravestone declaring ‘Climate Change: A Matter of Life and Death,’ Coventry, England, March 2009
If much was already understood about climate change, however, there were still points of uncertainty. Scientists knew that the ocean, for example, would absorb some fraction of the CO2 being added to the atmosphere (and become more acidic in the process), but just how much was unclear. They also knew that the ocean acted as a thermal reservoir—that it would absorb a great deal of the additional heat reflected back to the planet’s surface from increased atmospheric CO2, beginning to release it only after a considerable delay, perhaps of decades. But just how long that delay would be depended on how much mixing there was between the ocean’s upper and lower depths, and that wasn’t well understood either.

Cohen’s “clear scientific consensus” notwithstanding, such lingering questions meant that scientists still disagreed about precisely how much the climate would change, and how quickly. The computerized models they were building to forecast those effects were also considered much more reliable in predicting average global changes than specific regional ones (except near the poles, where almost everyone agreed that warming would be particularly severe). None of these legitimate uncertainties in climate science, however, implied any doubt about its main conclusions: that the changing climate would soon have dramatic impacts on the earth, and that it was primarily caused by humans burning fossil fuels.23

Many Exxon scientists and executives wanted to be able to predict how severe climate change would be and when, to better anticipate changes in energy policy. They wanted not only to understand the science thoroughly, but to earn a reputation as trusted leaders in it so they could better defend the company’s interests against “conclusions drawn from the [international research] program which might be biased for political or other reasons.”24 As Henry Shaw put it, “We should determine how Exxon can best participate in [climate research] and influence possible legislation on environmental controls. It is important to begin to anticipate the strong intervention of environmental groups and be prepared to respond with reliable and credible data.”25

So, with its extraordinary resources, Exxon became a corporate leader in climate science. It equipped its largest supertanker as a research vessel, measuring CO2 concentrations in the atmosphere and at different depths of the ocean all along the ship’s route.26 It also became expert in computerized climate modeling, not only to evaluate the predictions of others but to help improve such models. Ultimately, one of its scientists published nearly fifty peer-reviewed papers about various technical aspects of climate change.27

The company’s early findings may not have been quite what management was looking for, however. In 1985, for example, Exxon astrophysicist Brian Flannery and NYU physicist Martin Hoffert wrote a chapter for a US Department of Energy report using their own climate models to predict global warming of as much as six degrees Celsius by the end of the twenty-first century unless greenhouse gas emissions were reduced.28 As Roger Cohen had written three years earlier, “The results of our research are in accord with the scientific consensus on the effect of increased atmospheric CO2 on climate.” Cohen believed that “our ethical responsibility is to permit the publication of our research in the scientific literature; indeed to do otherwise would be a breach of Exxon’s public position and ethical credo on honesty and integrity.”29

Then, however, in 1988, the United States was struck by the costliest drought in its history. Widespread heat waves were blamed for more than five thousand deaths; fires swept over the West, engulfing much of Yellowstone National Park. That June, the NASA scientist James Hansen told Congress that “the greenhouse effect is real, it is coming soon, and it will have major effects on all peoples.”30 Suddenly the notion of global warming was everywhere—Time named “Endangered Earth” its “Planet of the Year.” And Exxon’s public position changed dramatically.

In August 1988, an Exxon public affairs manager drafted a memo called “The Greenhouse Effect.” He acknowledged that “the principal greenhouse gases are by-products of fossil fuel combustion.” However, he wrote, the “Exxon Position” would now be to “emphasize the uncertainty in scientific conclusions regarding the potential enhanced greenhouse effect.”31

What did that mean? In 1989 Duane LeVine, Exxon’s manager of science and strategy development, told the company’s board of directors that the scientific consensus was now that global temperatures would rise by 1.5 to 4.5 degrees Celsius by the middle of the twenty-first century, with “enormous potential global impacts.” But, he added, “arguments that we can’t tolerate delay and must act now can lead to irreversible and costly Draconian steps.” So Exxon would “extend the science,” convincing policymakers and the public that climate change was still insufficiently understood and that more research needed to be done before significant action could be warranted. Meanwhile, it would emphasize the cost of reducing carbon emissions.32

This strategy recalled to us the conclusions of the book Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, in which the historians of science Naomi Oreskes (Harvard) and Erik Conway (California Institute of Technology) tell the story of what they call the “Tobacco Strategy.” Tobacco industry scientists and executives knew by 1953 that smoking caused cancer. Rather than see sales diminish, however, they decided to deceive the public. Since the proof of smoking’s danger was established by science, they resolved on a long-term effort to create doubt about that science. And they realized that the best, most credible messengers in a campaign to discredit established science would be other scientists.33

The tobacco industry found and funded scientists who, “cherry-picking data and focusing on unexplained or anomalous details,” would argue that the causal link between smoking and cancer had not been proven. (Since there are lingering uncertainties around any settled point of science—why some smokers get lung cancer and others don’t, for example—this is always an easy argument to make, even when it is a specious one.) By this time, the scientific consensus was that smoking’s danger had been proven; those who denied it were dramatically outnumbered. But the industry also funded a network of “free-market,” antiregulatory think tanks to repeat and amplify the claims of its scientists. (It tried to hide the fact that it was paying these scientists and think tanks, often routing its payments through front groups like law firms or right-wing foundations.)

Then the industry manufactured an artificial “‘debate,’ convincing the mass media that responsible journalists had an obligation to present ‘both sides’ of it.” The industry didn’t need to win this debate, its leaders realized; only to keep it going. “Doubt is our product,” explained a tobacco executive’s 1969 memo, “since it is the best means of competing with the ‘body of fact’ that exists in the minds of the general public. It is also the means of establishing a controversy.”34

As we know, this campaign ultimately failed, but it succeeded for an astonishingly long time. The tobacco industry didn’t begin losing court cases until the 1990s, some four decades after realizing that its product killed its customers.35 In the meantime, it made enormous profits. Other industrial leaders took note, and when they found themselves in similar situations—when scientists had shown that their businesses were causing acid rain, depleting the ozone layer, or harming human health, and when, in consequence, they faced the prospect of governmental regulation—they began copying the tobacco strategy. In doing so they often relied on the same small group of scientists and think tanks that the tobacco industry had used.36

When Exxon began to “emphasize the uncertainty” of climate science, the scientists who espoused its positions were often veterans of those earlier denial campaigns. Among them were Fred Seitz, Fred Singer, Robert Jastrow, and Bill Nierenberg. They had all been reputable, prominent physicists during the cold war, but they eventually became, essentially, professional deniers of science, arguing on one issue after another that findings harmful to industry were “unproven,” “junk science.” Oreskes and Conway believe that their motivation was less mercenary than ideological, although they were often paid by the organizations they directed or worked with, which in turn were supported by the industries they defended. They were all fervent anti-Communists and ardent free-market purists. Especially after the cold war ended, they saw environmentalists as the next great threat to capitalism, since, by pointing out the damage industry sometimes does to the environment and human health, defenders of the environment are implicitly criticizing the workings of free markets and bolstering the case for regulation.37

These men were not experts in climate science, and the reports they wrote, though adorned with “the trappings of scientific argumentation—graphs, charts, references, and the like,” were not “subject to independent peer review—the most basic requirement of any truly scientific work.”38 It seems quite clear that they sometimes consciously misrepresented real science in their arguments, persisting even after their fallacies and distortions were revealed publicly.39 Sometimes Seitz and Singer and others simply tried to smear the legitimate climate scientists whose work seemed most threatening to them.40 Either way, their claims were echoed, promoted, and “validated” by the same free-market think tanks that had previously fought the scientific consensus on issues like smoking, acid rain, and the ozone layer—think tanks that Exxon funded.41 Then the fake debate they created was broadcast further and given an additional veneer of credibility by journalists, some of whom were persuaded by spurious arguments about the need for “balanced” reporting, even on issues the scientific community considered settled, and some of whom, it turned out, were simply in Exxon’s pay.42

Exxon didn’t always rely on the writings of such scientists. For decades it published frequent “advertorials” on the editorial page of The New York Times, questioning the reality of climate change or its human cause, or arguing that predictions about global warming were too unreliable to justify efforts to prevent it.43 And in 1997, for example, at the World Petroleum Congress in Beijing, Exxon CEO Lee Raymond gave a speech in which he claimed, falsely, that “the earth is cooler today than it was twenty years ago.” (1997 would be the hottest year ever measured; that record has been broken repeatedly since then.)44 Raymond went on to disparage the climate models his own scientists had helped develop, and concluded by saying:

Let’s agree there’s a lot we really don’t know about how climate will change in the twenty-first century and beyond. That means we need to understand the issue better, and fortunately, we have time. It is highly unlikely that the temperature in the middle of the next century will be significantly affected whether policies are enacted now or twenty years from now.45

In 1998 Exxon participated in a $6 million public relations campaign by the American Petroleum Institute (a trade association which Exxon heavily influenced and supported) to prevent the United States from ratifying the Kyoto Protocol, an international treaty to reduce greenhouse gas emissions. The “action plan” for this campaign stated:

Victory will be achieved when: average citizens “understand” (recognize) uncertainties in climate science; recognition of uncertainties becomes part of the “conventional wisdom”…[and] those promoting the Kyoto treaty on the basis of extant science appear to be out of touch with reality.

But, it cautioned, “unless ‘climate change’ becomes a non-issue, meaning that the Kyoto proposal is defeated and there are no further initiatives to thwart the threat of climate change, there may be no moment when we can declare victory for our efforts.”46 The campaign was highly successful: the US never did join the Kyoto Protocol.

Still, ExxonMobil (as it became in 1999) continued to spend extraordinary sums on lobbying, directly and through trade associations: $240 million since 1998.47 And in 2001, soon after President George W. Bush was inaugurated, the company’s chief lobbyist sent a memo to the White House making several requests. He asked the new administration to get rid of the scientist who chaired the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), the UN body that is the world’s leading authority on the subject. He also asked that a number of other scientists and officials be fired from their jobs in the White House and the State Department, to be replaced by known climate skeptics.48 Exxon CEO Raymond and Vice President Dick Cheney were old friends, and Cheney had already taken practical control of the administration’s energy policy.49 ExxonMobil got its wishes.50 As Treasury Secretary Paul O’Neill said around the same time to the Environmental Protection Agency administrator Christine Todd Whitman, when she told him that Cheney had convinced Bush to repudiate his campaign promises about limiting carbon emissions, “We just gave away the environment.”51

ExxonMobil and its allies are still standing in the way of effective action to address climate change, as we will show in a second article.

—This is the first of two articles.

1
See rffund.org/divestment. ↩
2
See Rupert Neate, “Rockefeller Family Charity to Withdraw All Investments in Fossil Fuel Companies,” The Guardian, March 23, 2016; Joe Carroll, “Rockefellers Dump Exxon Holdings That Made Family’s Fortune,” Bloomberg, March 23, 2016. ↩
3
See, e.g., Justin Farrell, “Corporate Funding and Ideological Polarization About Climate Change,” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, January 5, 2016; Steve Coll, Private Empire: ExxonMobil and American Power (Penguin, 2012), pp. 184–185, 619–620; Union of Concerned Scientists, “Smoke, Mirrors and Hot Air: How ExxonMobil Uses Big Tobacco’s Tactics to Manufacture Uncertainty on Climate Science,” January 2007, pp. 1–3. ↩
4
Sara Jerving, Katie Jennings, Masako Melissa Hirsch, and Susanne Rust, “What Exxon Knew about the Earth’s Melting Arctic,” Los Angeles Times, October 9, 2015; Katie Jennings, Dino Grandoni, and Susanne Rust, “How Exxon Went from Leader to Skeptic on Climate Change Research,” Los Angeles Times, October 23, 2015 (graphics.latimes.com/exxon-research/); Amy Lieberman and Susanne Rust, “Big Oil Braced for Global Warming While It Fought Regulations,” Los Angeles Times, December 31, 2015 (graphics.latimes.com/oil-operations/). ↩
5
See Exxon-The-Road-Not-Taken, reviewed in these pages by Tim Flannery, “Fury Over Fracking,” April 21, 2016. ↩
6
See Lisa Song, “Sanders Calls for Investigation of ‘Potential Corporate Fraud’ by Exxon,” InsideClimate News, October 20, 2015; Timothy Cama, “Hillary Joins Call for Federal Probe of Exxon Climate Change Research,” The Hill, October 29, 2015; Jeff Goodell, “John Kerry on Climate Change: The Fight of Our Time,” Rolling Stone, December 1, 2015. ↩
7
See Bradley Olson and Aruna Viswanatha, “SEC Probes Exxon Over Accounting for Climate Change,” The Wall Street Journal, September 20, 2016. ↩
8
See Ken Cohen’s “So How Did ExxonMobil Do in 2014?” February 3, 2015 for the company’s most recent self-reported yearly global revenues. See Knoema’s “World GDP ranking,” 2016, for GDP data. ↩
9
See, e.g., Steve Coll, Private Empire, pp. 77, 135, 406, 541. ↩
10
Both as long-term shareholders in ExxonMobil and as environmentalists, many members of the Rockefeller family have been concerned about the company’s behavior and its business model for a long time. In an effort that lasted for more than ten years, family members met repeatedly with senior ExxonMobil executives, including CEO Rex Tillerson, urging them to acknowledge what a grave threat climate change poses and to move more seriously into the field of clean energy. (See Neva Rockefeller Goodwin, “A Rockefeller Explains: Why I Lost Faith in Exxon Mobil and Donated My Shares,” Los Angeles Times, February 15, 2016.) When those discussions proved fruitless, the same family members began introducing resolutions at ExxonMobil’s annual shareholder meetings, most of which were meant to force the company to recognize the danger of remaining so committed to fossil fuels in the age of climate change. The company fought and defeated all those resolutions. (See Leslie Eaton and Russell Gold, “Rockefeller Rebellion Turns Up Heat on Exxon,” The Wall Street Journal, May 24, 2008; Suzanne Goldenberg, “Rockefeller Family Tried and Failed to Get ExxonMobil to Accept Climate Change,” The Guardian, March 27, 2015.)

When Tillerson succeeded Lee Raymond as CEO of ExxonMobil at the start of 2006, Senators Jay Rockefeller and Olympia Snowe wrote him a letter accusing ExxonMobil of having contributed to the climate denial campaign by joining other corporations in sponsoring a “pseudo-scientific, non-peer reviewed echo chamber. The goal has not been to prevail in the scientific debate, but to obscure it,” employing “strategies all-too reminiscent of those used by the tobacco industry for so many years.” “We are convinced,” the senators said, “that ExxonMobil’s longstanding support of a small cadre of global climate change skeptics, and those skeptics’ access to and influence on governmental policymakers, have made it increasingly difficult for the United States to demonstrate the moral clarity it needs across all facets of its diplomacy,” and they asked Tillerson to end ExxonMobil’s support of “climate change denial front groups.” The Rockefeller Brothers Fund has been an early leader in the movement to divest from fossil fuel companies.

The ExxonMobil shareholder resolutions sponsored by Rockefellers were supported by a majority of adult family members, but, counting only descendants of John D. Rockefeller Jr. and their spouses and step-children, there are now over 270 living members of the family with different interests and different political perspectives; they rarely do anything unanimously, and it makes little sense to speak of “the Rockefellers” as some sort of monolithic entity. Although the boards of the Rockefeller Family Fund and the Rockefeller Brothers Fund are still led by members of the family, they are independent, distinct institutions. In these articles we are speaking only for the Rockefeller Family Fund. ↩
11
See, e.g., Tom Shepstone, “Is It Now Time for a Rockefeller RICO Lawsuit?” Natural Gas Now, April 16, 2016. ↩
12
The other three subpoenaed groups are the Climate Reality Project, the Climate Accountability Institute, and the Global Warming Legal Action Project. The RFF has made grants to the Union of Concerned Scientists and to 350.org for their climate work in recent years, including one $50,000 grant to 350.org in 2012 supporting its work to hold the fossil fuel industry accountable for blocking efforts to mitigate climate change. ↩
13
See “ExxonMobil’s commitment to climate science.” ↩
14
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, pp. 170–171. ↩
15
See climatefiles.com/exxonmobil/1978-exxon-memo-on-greenhouse-effect-for-exxon-corporation-management-committee/. Black’s comments in 1977 were made without a prepared text. The quotation is taken from a version of the same talk that he dictated in 1978. ↩
16
See climatefiles.com/exxonmobil/1978-exxon-memo-on-greenhouse-effect-for-exxon-corporation-management-committee/. ↩
17
See climatefiles.com/exxonmobil/imperial-oil-1980-review-of-environmental-protection-activities/. ↩
18
See climatefiles.com/exxonmobil/1981-exxon-memo-on-possible-emission-consequences-of-fossil-fuel-consumption/. ↩
19
See climatefiles.com/exxonmobil/1982-exxon-memo-summarizing-climate-modeling-and-co2-greenhouse-effect-research/. ↩
20
See climatefiles.com/exxonmobil/1979-exxon-memo-on-potential-impact-of-fossil-fuel-combustion/. This memo discussed the work of a “summer employee.” However, the work was taken seriously within Exxon, and the memo was sent to a number of the senior scientists who were leading the company’s efforts to understand climate change and its likely implications, including James Black, quoted above, and Henry Shaw, below. ↩
21
See John H. Cushman, Jr., “Highlighting the Allure of Synfuels, Exxon Played Down the Climate Risks,” InsideClimate News, October 8, 2015. ↩
22
See insideclimatenews.org, quoted in Banerjee, Song, and Hasemyer, “Exxon’s Own Research,” InsideClimate News, September 16, 2015; Lisa Song, Neela Banerjee, and David Hasemyer, “Exxon Confirmed Global Warming Consensus in 1982 with In-House Climate Models,” InsideClimate News, September 22, 2015. ↩
23
See Neela Banerjee, Lisa Song, and David Hasemyer, “Exxon Believed Deep Dive Into Climate Research Would Protect Its Business,” InsideClimate News, September 17, 2015; Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, p. 173. ↩
24
See climatefiles.com/exxonmobil/1980-memo-on-exxons-view-and-position-on-the-greenhouse-effect/. ↩
25
See climatefiles.com/exxonmobil/1979-exxon-memo-on-atmospheric-science-research-to-influence-legislation/. ↩
26
More recently, when ExxonMobil realized that people were trying to learn what it had known about climate science and when, a company spokesman denied that the ship’s research pertained to climate change. This is contradicted, however, by the company’s own records and the recollections of the scientists involved. (See Banerjee et al., “Deep Dive Into Climate Research.”) ↩
27
See cdn.exxonmobil.com/~/media/global/files/energy-and-environment/climate_peer_reviewed_publications_1980s_forward.pdf. ExxonMobil has sometimes argued in the last year that its publication of these peer-reviewed papers on climate change means it could not have been engaged in climate denial. “This is complete bullshit,” company spokesman Richard Keil told The Guardian. “We have a 30 year continuous uninterrupted history of researching climate change and the LA Times for whatever reason chose to ignore that fact.” (Suzanne Goldenberg, “Exxon’s Climate Change Denial Warrants Federal Inquiry, Congressmen Say,” The Guardian, October 16, 2015.) In fact, however, the company’s understanding of climate science is essential to our contention that it tried to deceive the public about the reality of global warming even while acknowledging that reality internally. Its peer-reviewed scientific papers are written in highly technical language, all but inaccessible to the layman; most of them were published in highly specialized journals, and many can now be found only in libraries, or online behind pay walls. Almost no members of the general public would ever have been aware of these papers or their contributions to science. In contrast, as we will explain, the company’s efforts to confuse the public about climate change reached a much, much wider audience. It seems likely that Exxon hoped its publication of legitimate climate research would help it defend itself in case its denial campaign were ever discovered. ↩
28
See Song, Banerjee, and Hasemyer, “Exxon Confirmed Global Warming”; David Hasemyer and John H. Cushman Jr., “Exxon Sowed Doubt About Climate Science for Decades by Stressing Uncertainty,” InsideClimate News, October 22, 2015. ↩
29
See Song, Banerjee, and Hasemyer, “Exxon Confirmed Global Warming”. ↩
30
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, p. 128. ↩
31
See Jennings, Grandoni, and Rust, “How Exxon Went from Leader to Skeptic”; climatefiles.com/exxonmobil/566/. Exxon used the phrase “enhanced greenhouse effect” to distinguish between the effect that has always been present, because there has always naturally been a certain amount of carbon dioxide in the atmosphere, and the additional effect caused by human activity. “The natural greenhouse effect,” Exxon liked to say, “is unquestionably real and definitely a good thing. It’s what makes the earth’s atmosphere livable,” because the planet would be largely frozen without it. (See climatefiles.com/exxonmobil/global-warming-who-is-right-1996/.) ↩
32
See Jennings, Grandoni, and Rust, “How Exxon Went from Leader to Skeptic”, pp. 20, 27, 31–32. ↩
33
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 14–16. ↩
34
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 6, 13, 15, 16, 34; Union of Concerned Scientists, “Smoke, Mirrors, and Hot Air,” p. 7. ↩
35
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, p. 33. ↩
36
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 5–6. ↩
37
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 65, 125. ↩
38
See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, p. 244. For a recent example of ExxonMobil’s funding of climate denial, see Justin Gillis and John Schwartz, “Deeper Ties to Corporate Cash for Doubtful Climate Researcher,” The New York Times, February 21, 2015. ↩
39
See, e.g., Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 186–190 ↩
40
See, e.g., Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 1–5, 198–213, 264. ↩
41
See exxonsecrets.org for a list of these organizations. Although it is impossible to say what every dollar was used for, according to Greenpeace ExxonMobil has spent about $30 million supporting climate-denying think tanks since 1981, including contributions from Exxon, the Exxon Foundation, and the ExxonMobil Foundation. (Suzanne Goldenberg, “ExxonMobil Gave Millions to Climate-Denying Lawmakers Despite Pledge,” The Guardian, July 15, 2015.) However, that figure is based only on expenditures that can be confirmed through publicly available information. The company could easily have provided additional support to these think tanks and other climate denying organizations in ways more difficult to trace. As Greenpeace has said, “accurate figures may never be known.” (Greenpeace, “Denial and Deception: A Chronicle of ExxonMobil’s Efforts to Corrupt the Debate on Global Warming,” May 2002, p. 24.)

A 2007 report by the Union of Concerned Scientists adds detail and explanation to the part these think tanks played in ExxonMobil’s denial campaign. “First, ExxonMobil underwrites well-established groups such as the American Enterprise Institute, the Competitive Enterprise Institute, and the Cato Institute that actively oppose mandatory action on global warming as well as many other environmental standards. But the funding doesn’t stop there. ExxonMobil also supports a number of lesser-known organizations that help to market and distribute global warming disinformation…. A close look at the work of these organizations exposes ExxonMobil’s strategy. Virtually all of them publish and publicize the work of a nearly identical group of spokespeople, including scientists who misrepresent peer-reviewed climate findings and confuse the public’s understanding of global warming. Most of these organizations also include these same individuals as board members or scientific advisers. 

“Why would ExxonMobil opt to fund so many groups with overlapping spokespeople and programs? By generously funding a web of organizations with redundant personnel, advisors, or spokespeople, ExxonMobil can quietly and effectively provide the appearance of a broad platform for a tight-knit group of vocal climate science contrarians. The seeming diversity of the organizations creates an ‘echo chamber’ that amplifies and sustains scientific disinformation even though many of the assertions have been repeatedly debunked by the scientific community.” (See Union of Concerned Scientists, “Smoke, Mirrors and Hot Air,” pp. 10–11.) ↩
42
For example, Steven Milloy was a veteran of the tobacco industry’s long disinformation campaign about smoking who became a columnist for FoxNews.com, as well as a contributor to the Exxon-funded journalistic website Tech Central Station and an adjunct scholar at the Competitive Enterprise Institute. He wrote a column for FoxNews.com criticizing a study’s conclusion that the Arctic was warming twice as fast as the rest of the world. “The Washington Times reprinted Milloy’s column, and neither Fox News nor the Washington Times disclosed that Milloy had received money from ExxonMobil: $40,000 to The Advancement of Sound Science Center and $50,000 to the Free Enterprise Action Institute—both of which are registered to Milloy’s home address.” (See Oreskes and Conway, Merchants of Doubt, pp. 242–243, 246–247; Union of Concerned Scientists, “Smoke, Mirrors, and Hot Air,” pp. 10, 17–19.) ↩
43
See, e.g., climatefiles.com/exxonmobil/2000-exxon-global-climate-change-op-ed-series/. ↩
44
See Hasemyer and Cushman, “Exxon Sowed Doubt”. ↩
45
See climatefiles.com/exxonmobil/october-13-1997-exxon-lee-raymond-speech-at-world-petroleum-congress/. ↩
46
See climatefiles.com/exxonmobil/1998-global-climate-science-communications-team-action-plan/. ↩
47
See opensecrets.org. According to Steve Coll in Private Empire, “In the years after the Mobil merger, [CEOs] Raymond and Tillerson oversaw more spending on direct lobbying…than all but two other American companies, General Electric and Pacific Gas and Electric. ExxonMobil had evolved into the most profitable corporation headquartered in the United States—and one of the most politically active—in an era of corporate ascendancy” (pp. 623–624). ↩
48
See Hasemyer and Cushman, “Exxon Sowed Doubt”. ↩
49
See Coll, Private Empire, pp. 69–71, 89–91, 247–248, 320–321. ↩
50
See Greenpeace, “Denial and Deception,” p. 14. ↩
51
Ron Suskind, The Price of Loyalty (Simon and Schuster, 2004), p. 123. Quoted in Coll, Private Empire, p. 91. ↩
RELATED
When Public Goes Private, as Trump Wants: What Happens?
Diane Ravitch DECEMBER 8, 2016 ISSUE
Education and the Commercial Mindset
by Samuel E. Abrams
Harvard University Press, 417 pp., $39.95
School Choice: The End of Public Education?
by Mercedes K. Schneider
Teachers College Press, 204 pp., $35.95 (paper)
William Eggleston: Untitled, circa 1983–1986; from the exhibition ‘The Democratic Forest,’ on view at the David Zwirner Gallery, New York City, until December 17, 2016. The catalog is published by David Zwirner Books. For more on Eggleston’s work, see Alexander Nemerov’s essay on the NYR Daily at www.nybooks.com/eggleston.
Eggleston Artistic Trust/David Zwirner Books
William Eggleston: Untitled, circa 1983–1986; from the exhibition ‘The Democratic Forest,’ on view at the David Zwirner Gallery, New York City, until December 17, 2016. The catalog is published by David Zwirner Books. For more on Eggleston’s work, see Alexander Nemerov’s essay on the NYR Daily at www.nybooks.com/eggleston.
The New York Times recently published a series of articles about the dangers of privatizing public services, the first of which was called “When You Dial 911 and Wall Street Answers.” Over the years, the Times has published other exposés of privatized services, like hospitals, health care, prisons, ambulances, and preschools for children with disabilities. In some cities and states, even libraries and water have been privatized. No public service is immune from takeover by corporations that say they can provide comparable or better quality at a lower cost. The New York Times said that since the 2008 financial crisis, private equity firms “have increasingly taken over a wide array of civic and financial services that are central to American life.”

Privatization means that a public service is taken over by a for-profit business, whose highest goal is profit. Investors expect a profit when a business moves into a new venture. The new corporation operating the hospital or the prison or the fire department cuts costs by every means to increase profits. When possible it eliminates unions, raises prices to consumers (even charging homeowners for putting out fires), cuts workers’ benefits, expands working hours, and lays off veteran employees who earn the most. The consequences can be dangerous to ordinary citizens. Doctors in privatized hospitals may perform unnecessary surgeries to increase revenues or avoid treating patients whose care may be too expensive.

The Federal Bureau of Prisons recently concluded that privatized prisons were not as safe as those run by the bureau itself and were less likely to provide effective programs for education and job training to reduce recidivism. Consequently, the federal government has begun phasing out privately managed prisons, which hold about 15 percent of federal prisoners. That decision was based on an investigation by the Justice Department’s inspector general, who cited a May 2012 riot at a Mississippi correctional center in which a score of people were injured and a correctional officer was killed. Two hundred and fifty inmates participated in the riot to protest the poor quality of the food and medical care. Since the election, the stock price of for-profit prisons has soared.

ADVERTISING
There is an ongoing debate about whether the Veterans Administration should privatize health care for military veterans. Republicans have proposed privatizing Social Security and Medicare. President George W. Bush used to point to Chile as a model nation that had successfully privatized Social Security, but The New York Times recently reported that privatization of pensions in Chile was a disaster, leaving many older people impoverished.

For the past fifteen years, the nation’s public schools have been a prime target for privatization. Unbeknownst to the public, those who would privatize the public schools call themselves “reformers” to disguise their goal. Who could be opposed to “reform”? These days, those who call themselves “education reformers” are likely to be hedge fund managers, entrepreneurs, and billionaires, not educators. The “reform” movement loudly proclaims the failure of American public education and seeks to turn public dollars over to entrepreneurs, corporate chains, mom-and-pop operations, religious organizations, and almost anyone else who wants to open a school.

In early September, Donald Trump declared his commitment to privatization of the nation’s public schools. He held a press conference at a low-performing charter school in Cleveland run by a for-profit entrepreneur. He announced that if elected president, he would turn $20 billion in existing federal education expenditures into a block grant to states, which they could use for vouchers for religious schools, charter schools, private schools, or public schools. These are funds that currently subsidize public schools that enroll large numbers of poor students. Like most Republicans, Trump believes that “school choice” and competition produce better education, even though there is no evidence for this belief. As president, Trump will encourage competition among public and private providers of education, which will reduce funding for public schools. No high-performing nation in the world has privatized its schools.

The motives for the privatization movement are various. Some privatizers have an ideological commitment to free-market capitalism; they decry public schools as “government schools,” hobbled by unions and bureaucracy. Some are certain that schools need to be run like businesses, and that people with business experience can manage schools far better than educators. Others have a profit motive, and they hope to make money in the burgeoning “education industry.” The adherents of the business approach oppose unions and tenure, preferring employees without any adequate job protection and merit pay tied to test scores. They never say, “We want to privatize public schools.” They say, “We want to save poor children from failing schools.” Therefore, “We must open privately managed charter schools to give children a choice,” and “We must provide vouchers so that poor families can escape the public schools.”

The privatization movement has a powerful lobby to advance its cause. Most of those who support privatization are political conservatives. Right-wing think tanks regularly produce glowing accounts of charter schools and vouchers along with glowing reports about their success. The American Legislative Exchange Council (ALEC), a right-wing organization funded by major corporations and composed of two thousand or so state legislators, drafts model charter school legislation, which its members introduce in their state legislatures. Every Republican governor and legislature has passed legislation for charters and vouchers. About half the states have enacted voucher legislation or tax credits for nonpublic schools, even though in some of those states, like Indiana and Nevada, the state constitution explicitly forbids spending state funds on religious schools or anything other than public schools.

If the privatization movement were confined to Republicans, there might be a vigorous political debate about the wisdom of privatizing the nation’s public schools. But the Obama administration has been just as enthusiastic about privately managed charter schools as the Republicans. In 2009, its own education reform program, Race to the Top, offered a prize of $4.35 billion that states could compete for. In order to be eligible, states had to change their laws to allow or increase the number of charter schools, and they had to agree to close public schools that had persistently low test scores.

In response to the prodding of the Obama administration, forty-two states and the District of Columbia currently permit charter schools. As thousands of neighborhood public schools were closed, charter schools opened to take their place. Today, there are about seven thousand publicly funded, privately managed charter schools, enrolling nearly three million students. Some are run for profit. Some are online schools, where students sit at home and get their lessons on a computer. Some operate in shopping malls. Some are run by fly-by-night characters hoping to make money. Charters open and close with disturbing frequency; from 2010 to 2015, more than 1,200 charters closed due to academic or financial difficulties, while others opened.

Charters have several advantages over regular public schools: they can admit the students they want, exclude those they do not want, and push out the ones who do not meet their academic or behavioral standards. Even though some public schools have selective admissions, the public school system must enroll every student, at every point in the school year. Typically, charter schools have smaller numbers of students whose native language is not English and smaller numbers of students with serious disabilities as compared to neighborhood public schools. Both charters and vouchers drain away resources from the public schools, even as they leave the neediest, most expensive students to the public schools to educate. Competition from charters and vouchers does not improve public schools, which still enroll 94 percent of all students; it weakens them.

Charter schools often call themselves “public charter schools,” but when they have been challenged in federal or state court or before the National Labor Relations Board, charter corporations insist that they are private contractors, not “state actors” like public schools, and therefore are not bound to follow state laws. As private corporations, they are exempt from state labor laws and from state laws that govern disciplinary policies. About 93 percent of charter schools are nonunion, as are virtually all voucher schools. In most charter schools, young teachers work fifty, sixty, or seventy hours a week. Teacher turnover is high, given the hours and intensity of the work.

Over the past twenty years, under Presidents Clinton, Bush, and Obama, the federal government thas spent billions of dollars to increase the number of privately managed charter schools. Charter schools have been embraced by hedge fund managers; very wealthy financiers have created numerous organizations—such as Democrats for Education Reform, Education Reform Now, and Families for Excellent Schools—to supply many millions of dollars to support the expansion of charter schools. The elites who support charters also finance political campaigns for sympathetic candidates and for state referenda increasing charters. In the recent election, out-of-state donors, including the Waltons of Arkansas, spent $26 million in Massachusetts in hopes of expanding the number of charter schools; the ballot question was defeated by a resounding margin of 62–38 percent. In Georgia, the Republican governor sought a change in the state constitution to allow him to take over low-scoring public schools and convert them to charters; it too was defeated, by a vote of 60–40 percent.

In addition to spending on political campaigns, some of the same billionaires have used their philanthropies to increase the number of charter schools. Three of the nation’s biggest foundations subsidize their growth: the Bill and Melinda Gates Foundation, the Walton Family Foundation, and the Edythe and Eli Broad Foundation. In addition to these three, charters have also received donations from the Bloomberg Family Foundation, the Susan and Michael Dell Foundation, the Laura and John Arnold Foundation (ex-Enron), the Fisher Family Foundation (The Gap stores), Reed Hastings (Netflix), Jonathan Sackler (Purdue Pharmaceutical, manufacturer of Oxycontin), the DeVos family of Michigan (Amway), and many more of the nation’s wealthiest citizens. Eli Broad is financing a program to put half the students in Los Angeles (the nation’s second-biggest school district) into privately managed charters.

The Walton Family Foundation alone spends $200 million annually for charters, and claims credit for launching one of every four charter schools in the nation. The Walton family of Arkansas is worth about $130 billion, thanks to the Walmart stores, and they are vehemently antiunion. For them, charters are a convenient way to undermine teachers’ unions, one of the last and largest remaining pillars of the organized labor movement. Bill Gates has personally spent money to pass charter legislation in his home state of Washington. Three state referenda on charters failed in Washington, and the fourth passed by less than 1.5 percent of the vote in 2012. Gates’s goal was stymied, however, when the state’s highest court ruled that charter schools are not public schools because their boards are not elected. In the recent election, Gates and his allies supported opponents who ran against justices of the state Supreme Court who ruled against public funding of privately managed charter schools, but the voters reelected them.

Given the near-complete absence of public information and debate about the stealth effort to privatize public schools, this is the right time for the appearance of two new books on the subject. Samuel E. Abrams, a veteran teacher and administrator, has written an elegant analysis of the workings of market forces in education in his book Education and the Commercial Mindset. Abrams is now director of the National Center for the Study of Privatization in Education at Teachers College, Columbia University. The other book, School Choice: The End of Public Education, was written by Mercedes K. Schneider, a high school teacher in Louisiana with a doctorate in research methods and statistics who left college teaching to teach adolescents.

Education and the Commercial Mindset looks deeply into the history of the Edison Project, an ambitious business plan created by the entrepreneur Chris Whittle. Whittle announced his program in 1991 at the National Press Club in Washington, D.C. He said he intended to revolutionize public education by opening a chain of private schools across the nation in which tuition would be less than the government’s cost of public schools but student performance would be superior. The schools would contain costs by putting students to work as tutors, office aides, and cafeteria workers. The schools would have the latest technology and would be open eight hours a day, eleven months a year. “Whittle forecasted dramatic growth: 200 schools with 150,000 students by 1996 and 1,000 schools with 2 million students by 2010.” The Edison Project was supposed to be the leading edge of a booming new education industry. Whittle turned to private investors to raise the $2.5 to $3 billion that he said he needed for startup funds.

The unspoken premise of the Edison Project was that Congress would authorize vouchers for student tuition. Without vouchers, the plan wouldn’t work. Why would parents pay $8,000 to send their child to an Edison school when they could go to the local public school for free? Whittle pledged to turn education into a business and to measure student learning with precision just as Federal Express tracks its packages. He wooed Benno Schmidt, who was the president of Yale University, to be the CEO of the Edison Project, and he gathered a “design team” of seven people to plan the curriculum and program of the prototype school, only one of whom had ever been a K–12 educator, Abrams points out.

Whittle immediately encountered two roadblocks. President George H.W. Bush was defeated by Bill Clinton in 1992, and there would be no vouchers for students to pay for Edison schools. When Whittle began to raise money from investors, his expectations of billions were dashed. Time Warner invested $22.5 million; Phillips Electronics of Holland invested $15 million; a British newspaper group added $14.4 million; and Whittle and his friends added $8.1 million. This was less than 10 percent of what he had hoped for.

Whittle dropped the original plan of opening private schools and switched to subcontracting with local school districts to run troubled schools and charter schools. For a time, this looked promising. By 1999, Edison operated sixty-one schools with 37,500 students in seventeen states. That year, it received nearly $250 million from investors, and it went public. Its stock opened at $18 a share; two years later, it traded at $38.75 a share. Merrill Lynch was bullish on the future of educational privatization, predicting a booming, profitable industry. Independent analysts predicted that Edison would be the McDonald’s of education.

But as it expanded, Edison faced two nagging problems: it didn’t achieve the predicted profits, and it didn’t achieve the predicted test score gains. Whittle continued to promise that results were just a few years off. Profit margins were so slim that Edison turned to philanthropists friendly to privatization to subsidize its operations. Being a publicly traded company created other problems for Edison. When financial analysts revealed that Edison was overstating its revenues, its stock plummeted to $1.01 a share in late June 2002.

Edison had a rocky run in Baltimore, where it eventually lost its contract to manage schools. And it had an even harder time in Philadelphia. The governor of Pennsylvania, Tom Ridge, gave Edison a contract of $2.7 million to study the needs of the district. Its biggest need was money; the largely black and poor district was dramatically underfunded by the state (and still is). Edison expected that it would be hired to manage the district as well as to control forty-five schools. Instead, the privatization experiment ran into a wall of opposition by local civil rights groups, clergy, and the teachers’ union. Edison did not win the contract to run the district, and it took charge of only twenty schools.

While Edison was battling protesters in Philadelphia, school officials in Georgia, Texas, Massachusetts, and Michigan terminated Edison contracts early because of lackluster performance. With each setback, Edison’s stock price plunged. In October 2002, it dropped to fourteen cents a share and was nearly delisted by NASDAQ. The following July the company went private, buying back its stock. It turned its attention to making profits from after-school and summer programs, as well as services like professional development and computer software.

Whittle’s dream of revolutionizing American public education by applying market discipline was over. In 2012 the Edison team raised $75 million in private financing to open elite for-profit private schools around the world, with a goal of twenty campuses. Its first school, Avenues, opened in the Chelsea neighborhood of New York City in a large space renovated at a cost of $60 million, with the latest technology and a staff hired from some of the nation’s best private schools. For unexplained reasons, Chris Whittle exited this venture in the spring of 2015.

Donald Trump with students and educators at the Cleveland Arts and Social Sciences Academy, a for-profit charter school, before giving a speech on school choice, September 2016
Evan Vucci/AP Images
Donald Trump with students and educators at the Cleveland Arts and Social Sciences Academy, a for-profit charter school, before giving a speech on school choice, September 2016
Abrams also looks at the Knowledge Is Power Program (KIPP), a major charter chain that operates as a nonprofit. It has two hundred schools across the nation, which mostly get high marks on standardized tests. Thanks to President George W. Bush’s No Child Left Behind law, standardized testing is considered the only measure of education, although such tests are poor proxies for genuine education. KIPP schools impose strict behavioral standards and teach unquestioning compliance. They are called “no excuses” schools, since there can be “no excuse” for failure. Many other charters try to replicate KIPP’s methods and test scores. The drawback of schools like KIPP, Abrams points out, is that they have high turnover as teachers burn out, and high rates of attrition as students leave who can’t meet their expectations.

KIPP also has a large financial advantage. In 2011, Abrams shows, KIPP raised nearly $130 million to supplement federal, state, and local funding. This amounts to an additional $3,800 per student, as compared to public schools. KIPP continues to be the recipient of large grants from foundations sympathetic to privatization. The philanthropists apparently believe that strict discipline will enable poor children to gain the attitudes and values to lift themselves out of poverty. However, a recent study of graduates of Texas charter schools by the economists Will Dobbie and Roland Fryer—both friendly to “choice”—found that these youth gained no advantage in post-school earnings.

Abrams reviews the experience of Sweden and Chile, which embraced school privatization under conservative leadership. In both countries school performance declined, and segregation by race, class, religion, and income grew. The result of school choice was not increased school quality but increased social inequity.

In his final chapters, Abrams offers Finland as a nation that has chosen a different path and avoided school choice. It performs well on international tests, even though its students seldom encounter standardized tests. Its national goal is to make every school a good school. Teaching is a highly respected profession, requiring five years of education and preparation. While many American schools have abandoned recess to make more time for testing, Finnish schools offer recess after every class. While American students begin learning their letters and numbers in kindergarten or even in pre-kindergarten, Finnish students do not begin formal instruction in reading and mathematics until they reach the age of seven. Until then, the focus in school is on play. The schools emphasize creativity, joy in learning, the arts, and physical education. Child poverty is low, and children get free medical care. Teachers are trusted to write their own tests. Critics say that American society is too diverse to copy a nation that is homogeneous, but it is hard to see why racial and social diversity cancels out the value of anything done in Finnish schools to make children healthier, happier, and more engaged in learning.

Mercedes Schneider’s book examines the contradictions of school choice, which is now the rallying cry for those who call themselves reformers. She documents the history of this idea, beginning with economist Milton Friedman’s 1955 essay advocating school vouchers. It appeared by happenstance in the immediate aftermath of the US Supreme Court’s Brown v. Board of Education decision declaring legally sanctioned racial segregation unconstitutional. Whether or not southern white politicians read Friedman, they became the leading proponents of school choice. After a period of insisting that they would never comply with the Brown decision, they became outspoken advocates of school choice, expecting that white children would stay in all-white schools and black children would be fearful to seek admission to white schools. School choice was their strategy for evading desegregation.

Schneider recounts the original idea of charter schools, as it was first developed in 1988 by Albert Shanker, president of the American Federation of Teachers, and Ray Budde, a professor at the University of Massachusetts. They hoped to enable greater teacher participation in decision-making and less bureaucracy. Shanker used his national platform to propose charters as schools-within-schools, staffed by union teachers, free to try new methods to educate reluctant and unwilling students, and encouraged to share what they learned with the host public school. By 1993, Shanker realized that his idea had been adapted by businesses that thought they could manage public schools and make a profit. At that point, Shanker renounced charters and declared they were a threat to public schools, like vouchers.

The first state to pass charter legislation was Minnesota in 1991. What began as a bipartisan measure soon became a favorite of conservative politicians, who realized that they could replace “government schools” with private management and at the same time, get rid of teachers’ unions. As a result of the financial inducement of President Obama’s Race to the Top program, almost every state now authorizes privately managed charter schools. In some states, like Nevada and Ohio, charter schools are among the lowest-performing schools in the state. Few of these states established any process for oversight or accountability, so thousands of charters sprang up, deregulated and unaccountable to public authorities. In Michigan, about 80 percent of charters operate for-profit. They perform on average no better than public schools, and according to a yearlong investigation by the Detroit Free Press, they make up a publicly subsidized $1 billion per year industry with no accountability.

Schneider documents the encouragement provided by the administrations of George W. Bush and Barack Obama for the growth of the charter industry. And she follows the money trail, showing the millions poured into charter proliferation by the Waltons and other billionaires. Charter advocates say that they support charters because they want to “rescue” poor and minority students from “failing” public schools. Walmart employs an astonishing 1.4 million people in the United States alone, many of whom are paid less than the minimum wage. The Waltons would have a more dramatic impact on the well-being of children by paying their workers a minimum wage of $15 an hour than they do by opening charter schools and enfeebling community public schools.

Why is Wall Street willing to spend millions of dollars to promote charter schools? As Schneider shows, charters can be a very profitable business. Unlike the Edison Project, which first banked on vouchers, then entered into contracts with school districts to run low-performing public schools, the charters get public money, and they start fresh, free to exclude the students they don’t want. These are huge advantages.

The profits come in many forms. First, there are federal tax credits for those who invest in charter schools. Under the New Markets Tax Credit, investors in charter school construction can receive a 39 percent federal tax credit over seven years. That’s a good return. Foreign investors in charter schools can win Eb-5 visas for themselves and their families by investing in charter schools. Charter operators have developed a neat trick in which they buy a building, lease it to themselves at high rentals, and get rich from their real estate. Other charter operators, businessmen and lawyers, open charter schools and supply all the needed goods and services to the schools, collecting millions of dollars in profits. Former tennis star Andre Agassi entered into a profitable partnership with an equity investor to build and open charter schools across the country, even though the Las Vegas charter school that bears his name is one of the lowest-performing schools in the state of Nevada.

With so much incentive to make money and so little regulation or oversight, fraud and graft are inevitable. Just this past summer, the founder of the Pennsylvania Cyber Charter School admitted that he had stolen $8 million from the company for his own use. Cyber charters are amazingly lucrative and unpoliced. The largest of them, K12 Inc., was founded by ex-financier Michael Milken and is listed on the New York Stock Exchange. Its academic results are poor, but it is very profitable. Each student gets a computer and an online teacher. The company collects full state tuition, even though it has none of the expenses of a real school, like custodians, transportation, a library, a social worker, groundskeepers, heat, or other utilities.

A for-profit cyber charter in Ohio—the Electronic Classroom of Tomorrow (ECOT)—is known for very poor performance. It has the lowest graduation rate of any high school in the nation (20 percent), and it recently fought in court and lost, trying to prevent the state from auditing its attendance rates, which were grossly inflated. The state is now trying to recoup at least $60 million from the school for students who never logged on to their home computers. The owner of ECOT is one of the state’s biggest donors to elected officials who control state government, and until now, has never been held accountable for either attendance or the quality of education it provides.

Schneider writes that the greatest threat posed by school choice is the “systematic defunding of the local-board-run public school in favor of underregulated charter schools.” Even though most charter schools are technically nonprofit, she believes that the profit motive is the main engine behind the charter movement. She offers a simple proposal for those who want to stop “charter school churn” and resist the “parasitic squandering of taxpayer money in the name of charter choice.”

Whenever a charter school fails because of a financial scandal, she proposes, the school should lose its charter and be restored to the local school district. If the charter fails to meet its academic promises, or if it is found to have selected a student population that was not typical for its neighborhood, it should get one more chance, then lose its charter and be returned to the local school board if it fails again. One do-over only.

At present, proponents of school choice have the upper hand because they are backed by some of the nation’s richest people, whose campaign donations give them an outsize voice in shaping public policy. The issue that the American public must resolve in local and state as well as national elections is whether voters will preserve and protect the public school system, or allow it to be raided and controlled by the one percent and financial elites.

As these two fine books demonstrate, there is no evidence for the superiority of privatization in education. Privatization divides communities and diminishes commitment to that which we call the common good. When there is a public school system, citizens are obligated to pay taxes to support the education of all children in the community, even if they have no children in the schools themselves. We invest in public education because it is an investment in the future of society.

As the recent state election returns in Massachusetts, Georgia, and Washington State suggest, the tide may be turning against privatization as the public recognizes what is at stake. This shift of public opinion was surely advanced by the national NAACP in October, which called for a moratorium on new charter schools until they are held to the same standards of transparency and accountability as public schools, until they stop expelling the students that public schools are required to educate, until they stop segregating the highest-performing students from others, and until “public funds are not diverted to charter schools at the expense of the public school system.”

Whatever its faults, the public school system is a hallmark of democracy, doors open to all. It is an essential part of the common good. It must be improved for all who attend and paid for by all. Privatizing portions of it, as Trump wants, will undermine public support and will provide neither equity nor better education.
[bookmark: _GoBack]
